top of page

נזקי הצפה

כל מבנה באשר הוא כולל בתוכו מערכות אינסטלציה שונות. מערכות אלו מאפשרות חיים נוחים בבניין ושומרות על תברואת משתמשיו. לעומת זאת, כשל באחת המערכות עשוי להוביל לנזקי הצפה ולגרור השלכות חמורות למבנה ולרכוש.


הצפה היא אירוע בו מים או נוזלים מהולים במים מצטברים עד לכדי כיסוי שטח שבו אינם אמורים להיות.

בשונה מנזקי צנרת הנגרמים ממתקני אינסטלציה סמויים וכלואים במבנה, הצפה עלולה להסב נזקים גדולים בפרק זמן קצר, בייחוד כשמדובר בהצפה של מי ביוב.

המים שזורמים על-גבי משטחים יבשים, סוחפים איתם פסולת ולכלוך ונספגים בחלקי מבנה וברכוש.

נזקי הצפה יכולים להיות נרחבים ועלולים ליהות הרסניים, בהתאם לחומרת ההצפה, סוג וטיב הבנייה.

הצפה יכולה להשפיע הן על האלמנטים החיצוניים והן על האלמטנטים הפנימיים של המבנה, כמו גם על תכולתו.


להלן כמה מההשפעות הנפוצות ביותר של נזקי ההצפה:

1. נזק מבני - לאורך זמן, חשיפה למים עלולה לגרום לסדק או שחיקה של יסוד הבניין, מה שעלול להוביל לאי יציבות מבנית משמעותית. אלמנטים מעץ יכולים להירקב או להתעוות כאשר הם נחשפים למים לתקופות ממושכות, ואלמנטים ממתכת יכולים להחליד ולהידרדר.

2. נזק למערכות חשמל - הצפה יכולה לפגוע קשות במערכת החשמל של הבניין, לגרום לקצרים שעלולים להוביל להתלקחות שריפות. בדרך כלל יש צורך להחליף את כל הרכיבים החשמליים שהיו במגע עם מים, כולל חיווט, מתגים, מפסקי זרם ושקעים.

3. מערכות אינסטלציה - הצפה עלולה לפגוע גם במערכות אינסטלציה. הצינורות יכולים להתמלא בפסולת ומשקעים, שעלולים לחסום זרימה חופשית של המים ושפכים.

צמיחת עובש וטחב - אחת הבעיות המשמעותיות ביותר בעקבות הצפה היא הפוטנציאל לצמיחת עובש וטחב. פטריות אלו יכולות לגדול במהירות בתנאי לחות ויכולות לגרום לבעיות בריאות, כולל בעיות נשימה ותגובות אלרגיות.

4. נזקי רטיבות ונזקים לרכוש - קירות, רצפות, רהיטים וחפצים אישיים עלולים להיפגע מהצפת מים. זה יכול לכלול הכתמה, עיוות והרס מוחלט של פריטים. בנוסף, פריטים מסוימים, כמו מזרונים ורהיטים מרופדים, עשויים להפוך למקומות רבייה לעובש וחיידקים.

5. סכנות בריאותיות - הצפה מעלה לרוב חיידקים מזיקים, ביוב, כימיקלים וחומרים מסוכנים אחרים. אלה עלולים להשתהות בבניין לאחר ההצפה, ולהוות סיכון בריאותי למי שנכנס או מתגורר במבנה.

6. נזק אסתטי - מלבד בעיות מבניות, הצפה עלולה לגרום לנזק אסתטי. זה כולל כתמים על קירות ורצפות, קילוף צבע וטפטים, פגיעה בריצוף, פרקט ושטיחים וריח לא נעים שעלול להישאר זמן רב לאחר ההצפה.


בבואנו לבחון את נזקי הצפה אנו מבדילים בין גורמי הצפה שונים:

1. הצפת מי ביוב וניקוזים - נגרמת בשל סתימה של צנרת ניקוז מהצטברות משקעים בצנרת או מגורמים חיצוניים אחרים שאינם בשליטתנו, כגון תזוזה של הקרקע, קריסה של הצנרת או חדירת שורשי עצים המפריעים לזרימת המים התקינה, וכן בשל עבודות עפר והצטברות פסולת בנייה, שאריות אספלט, בטון או ברזלים. בהעדר מעבר חופשי של מי השופכין בצנרת הביוב עולים מי השופכין במעלה הצנרת ופורצים חזרה בעד פתחי הניקוז וגורמים להצפה. במרבית המקרים המים יפרצו מפתחי הניקוז של החללים והמפלסים הנמוכים ביותר; החניונים, המרתפים או המחסנים. לעיתים כאשר מתרחשת הצפה שכזו באחד המחסנים, היא מתגלית בשלב מאוחר כאשר המים המזוהמים נספגו במחסן ותכולתו וגרמו נזקים כבדים לרכוש.

2. הצפת מים ממתקני אינסטלציה - נגרמת לרוב ממתקני אינסטלציה החשופים לעין, למשל: נזילה של ברז מים במטבח, צינור המספק מים למכונת הכביסה או ברז למדיח הכלים וכדומה. הצפת מים שכזו מתרחשת כאשר המים פורצים בלחץ מהצנרת הגלויה, זורמים במהירות ובאין מפריע על רצפת החללים וגורמים להצפתם.

3. הצפות גשמים ושטפונות - הצפות נגרמות מירידת גשמי זעף וממטרים כבדים כאשר הקרקע ו/או תשתיות המים (ניקוזים) מגיעים לקיבולת מים מקסימלית. במקרה זה מי הגשמים מתנקזים על פני הקרקע וגורמים להצפת כבישים ומבנים. ההצפות מאין אילו מתרחשות בחלקן הגדול בשטחים אורבניים מישוריים מרוצפי אספלט, אבנים ובטון הסובלים מתשתיות ניקוז עירוניות.

שיטפונות נוצרים ממקורות מים גדולים (כדוגמת ימים, נהרות, נחלים) לאחר ירידת משקעים חזקים. המים בערוצי הזרימה עולים על גדותיהם ושוטפים אזורים חדשים בעוצמה רבה ביותר. דוגמה לשיטפונות שכאלו הם השיטפונות הפוקדים מידי שנה בשנה בעונת הגשמים את אזורי הוואדיות בנגב, במדבר יהודה, בבקעת ים המלח ובערבה.

​שיטפונות גם יכולים להיווצר מרעידות אדמה או סופות הגורמות לגלי צונמי לעלות מהים ולשטוף את איזורי החופים. אירוע בולט וחריג בעוצמתו נרשם בתאריך 13/03/2020 בעיר אילת: אז פקדה את העיר אחת הסערות החזקות והקשות שתועדו בעיר מזה שנים. גלי צונמי שטפו את החופים, וגרמו נזקים עצומים למפעילי החופים, למרינה העירונית, לספינות ולתשתיות.

4. בעיות איטום - לרוב, הצפות נגרמות ממי גשמים עקב כשלי איטום במעטפת המבנה או בחלקיו החיצונים, למשל גגות, קירות חיצוניים, מרפסות ומרתפים. יחד עם זאת, הצפה עשויה להתרחש גם מכשלי איטום בתוך המבנה, למשל איטום לקוי ברצפת המקלחון או סביב האמבטיה יגרום לחלחול מי השטיפה לקומה מתחת ולהצפתה .

5. הצפה עקב נזילת מדירת השכן או מצנרת של הבית המשותף


טיפול בנזקי הצפה במבנים

לפני הטיפול בנזקי הצפה חשוב לדעת - כל תביעה בגין נזקי רכוש מצריכה הערכת שמאי רכוש מוסמך שבסמכותו להעריך את שווי הנזק ולקבוע את הגורמים לו. מכיוון שכך, מומלץ למנות שמאי טרם הטיפול בנזקים כדי שהשמאי יבחן, יתעד ויאמוד את כלל הנזקים טרם סילוקם.


האינסטינקט הראשוני שלנו לאחר הצפה הוא לנקז את עודפי המים, להחזיר הכול למקומו במהירות האפשרית ולבצע תיקוני פלסטר וצבע.

טיפול מהיר ויעיל בעודפי המים הוא קריטי בהתמודדות עם נזקי ההצפה.

יחד עם זאת חשוב שפעולות הניקוי יבוצעו בצורה מקצועית ויסודית, אחרת עשויים להיגרם נזקים נוספים בהמשך. הסיבה לכך היא שמים משנים באיטיות את הרכב החומרים שאליהם הם חודרים וגורמים להופעת נזקים נלווים העשויים להופיע ימים ואף שבועות לאחר ההצפה.

המים שמתנקזים בחללים נמוכים עשויים גם להזדהם בשפכים, וכתוצאה מכך גם לאחר ששקעו ונשאבו אותם חללים הם נותרים נגועים בשיירים ובלחות גבוהה. באופן הזה נוצרת סכנה מהתפתחות של עובש ובקטריות.

לכן לעתים קרובות כדאי לשכור אנשי מקצוע או חברות המתמחות בשיקום נזקי הצפה, שכן יש להם את הכישורים והציוד הנדרשים כדי להתמודד עם העבודה בצורה יעילה ובטוחה.


באירועי הצפה גדולים פרטי תכולה רבים מפונים ומושלכים מיידית מחשש שהם מזוהמים בשפכים וגורמים למפגע תברואתי.

כאן עולה חשיבות שמאות רכוש, שכן ללא בדיקה ותיעוד של הפריטים ושל המבנה עצמו על-ידי שמאי רכוש מומחה לא יהיה ניתן לקבל פיצוי הולם עבורם ועבור כלל ההפסדים שנגרמו באירוע.


בכל מקרה של נזק לרכוש פנו אלינו לייעוץ ללא התחייבות

איתמר דויטש | 058-5554343 | info@home-agaim.co.il

bottom of page