top of page

כיצד נמנע מנזקי הצפה בעונת הגשמים?

עונת הגשמים מתקרבת, ולקראת תקופה זו ובמהלכה עלינו להיות מוכנים בהתמודדותנו מול סכנת ההצפות הממשמשת ובאה.

הידיעה כיצד לפעול לפני רדת הגשמים, בעיצומה של הסערה ולאחריה עשויה לחסוך לנו נזקים כבדים ועוגמת נפש רבה.

כיצד להתכונן לירידת הגשמים ולהימנע מנזקי הצפה?

להלן תשע נקודות מרכזיות שיכוונו אותנו בהכנה יעילה לקראת בוא הגשמים


1. נמנע את התייבשות הקרקע

בתקופות יובש האדמה מתקשה, מתכווצת ונסדקת. תופעה זו משפיעה גם על הקרקע סביב יסודות המבנה כאשר בעת ירידת גשמים האדמה מתפשטת ונסחפת ונוצרים לחצים הידרוסטטיים על היסודות. תופעה זו של "שינויים בקרקע" החוזרת על עצמה, גורמת לתהליך הדרגתי של תזוזת יסודות המבנה. תהליך זה מכונה גם "שקיעה דיפרנציאלית", והוא גורם להחלשת המבנה ולהופעת סדקים פולשים שדרכם מי הגשמים עתידים לחלחל והציף את המבנה. ביכולתנו למזער תופעה זו בכך שנדאג שהקרקע סביב מעטפת המבנה תהיה לחה כל ימות השנה, באמצעות התקנת טפטפות או השקייתה.


2. נבדוק את האיטום

מי גשמים יכולים לחדור לתוך הבית דרך סדקים במעטפת המבנה והגג, עד כדי גרימת נזילות. למניעת הדבר עלינו לבדוק ולאטום לפי הצורך סדקים בגגות, במרפסות, בקומת המרתף, בחצרות בקירות החיצונים וסביב פתחי הדלתות והחלונות. תשומת לב מיוחדת תהיה סביב פתחי הניקוז, חיבור משיקים רצפה-קיר ומשיקים בין אריחי החיפוי ברצפה ("פוגות"). במידה וקיימים סדקים רחבים מחצי סנטימטר חובה להזמין מהנדס בנין לטובת בחינת יסודות והצורך בחיזוקם.



3. שמירה על סביבה חיצונית נקייה

יש לדאוג שהמרזבים ופתחי הניקוז של צינורות מי הגשמים (צמ"ג) בחצרות, במרפסות ובגגות אינם חסומים. נקפיד לשמור שסביבתם נקייה במטרה למנוע סתימתם בהמשך העונה.


4. בדיקת ציוד לפתיחת סתימות -

נבדוק אם יש ברשותנו ציוד לשחרור סתימות (פומפה, קפיץ), נוודא שהציוד שברשותנו במצב טוב ושמיש, ונדאג שהוא נמצא בהישג יד.


5. ניקוי פתחי הניקוז בבית

יש לוודא כי המים זורמים בחופשיות בכלל מתקני האינסטלציה ופתחי הניקוז - בחדרי הרחצה, אמבטיות, מטבח, חדר מכונת הכביסה, פינת נטילת ידיים וכדומה. ניקוי פתחי הניקוז ייעשה באמצעות נוזל לשחרור סתימות, ובסוף התהליך נוודא שהמים זורמים בחופשיות.


6. תחזוקה של משאבה טבולה בקומות תת-קרקעיים

תפקידה של המשאבה הטבולה הוא לשאוב את עודפי המים מבור הקיבולת ולהזרימם אל בור האיסוף העירוני. את המשאבות מתקינים בקומות תת קרקעיים (מרתפים), מאחר והניקוזים שלהם נמוכים מהניקוז העירוני. תפקידה המחייב הזה מצריך אותנו לדאוג לתחזוקה עקבית.


7. מניעת זרימה חוזרת

בעיצומה של סערת גשמים, מערכת הניקוז עלולה להגיע לקיבולת מקסימלית ומי ניקוז יחזרו לביתנו ויגרמו להצפתו. התקנת שסתום המאפשר זרימה חד-כיוונית, "שסתום אל-חוזר", יקטין משמעותית את הסיכון שמי הניקוז יפרצו מפתחי הניקוז בביתנו.


8. התקנת מערכות גיבוי

כאשר במבנה מותקנות מערכות קריטיות, כדוגמת משאבות טבולות, מעליות תנורי הסקה ומערכות נוספות, יש לבחון התקנה של משאבת גיבוי ו/או גנרטור גיבוי שיאפשר את המשך פעולתן התקינות כאשר רשת החשמל נופלת.


9. ייעוץ מומחה למיגון או שינוי מיקום של מערכות

מתקנים חיוניים, כמו חשמל תקשורת, תנורי הסקה המותקנים מתחת לאדמה, נמצאים בסיכון גבוה והם הראשונים שיפגעו בנזקי הצפה. כאשר ברשותנו מערכות חיוניות אלה חובה עלינו לשמרם, ולצורך להיוועץ עם מומחה וליישם את הוראותיו.



 

בכל מקרה של נזק לרכוש פנו אלינו לייעוץ ללא התחייבות

איתמר דויטש | 058-5554343 | info@home-again.co.il

 

bottom of page