top of page

נזקי אש / שריפה - 15 שלבים בתביעת ביטוח

הגשת תביעת ביטוח בגין נזקי אש/שריפה יכולה להיות מאתגרת ומלחיצה במיוחד

בין אם נזק השריפה הוא לביתך או לרכוש העסק - במדריך זה נעסוק בשלבים (הצפויים) של תהליך תביעת נזקי אש לחברת ביטוח



1. החלטה על מינוי שמאי רכוש

אסונות הנגרמים כתוצאה מאש גורמים להלם, בהלה ואף לאיבוד עשתונות ומצריכים התערבות של צוותים מקצועיים ומומחים בתחומים שונים.

​מכיוון שכך, שיקלו היטב את היתרונות של מינוי שמאי פרטי ואת ההשלכות של ניהול תביעה מול חברת ביטוח במצבכם ללא ייצוג הולם.


2. דווח לגורם המבטח

הודיעו מייד על האירוע לסוכן או לחברת הביטוח ואל תגעו בדבר לפני ששמאי בודק את הנזקים ומעביר לכם הנחיות להמשך טיפול.


3. מניעת סיכונים ונזקים נוספים

ברגע ששירותי הכיבוי עזבו, באחריותכם למנוע נזק או אובדן נוסף ולוודא כי הבית בטוח.

ישנם שני צעדים עיקריים שעליכם לנקוט:

ראשית, זכרו כי אתם אחראים משפטית להבטיח כי אין כל סכנה לשכנים או עוברי אורח.

שנית, עליכם לשמור על רכושכם, הכוונה היא להוציא תכשיטים ודברי ערך שיכולים "להעלם" לאחר האירוע.


4. מציאת מקום מגורים זמני

הצעד הבא יהיה למצוא מקום מגורים זמני. אתם יכולים להתפנות לבית מלון או להעזר בבני משפחה או חברים עד שתמצאו פתרון לינה לטווח ארוך


5. פגישה עם שמאי מטעם חברת הביטוח

חברת הביטוח תמנה שמאי רכוש שינהל את התביעה מטעמה. מתפקידו של השמאי רכוש לגבות מכם עדות, לחקור את האירוע, למנות מומחים במידת הצורך ולאמוד את הנזקים הישירים והעקיפים

בפגישה עם שמאי הביטוח אתם עשויים להישאל שאלות מתקילות, לכן מומלץ להסתייע בשמאי רכוש פרטי בעל מוניטין וניסיון בטיפול תביעות רכוש.. רבים מלקוחותינו מצאו כי הדרכה לפני פגישה עם שמאי ביטוח מועילה במיוחד. ההכוונה עזרה להם לספק את התשובות ששמאי הביטוח ביקש מהם למסור.

ככלל, ככל שהפגישה עם שמאי הביטוח תתנהל בצורה חלקה יותר, התביעה תתקדם ללא בעיות ובקצב מהיר יותר.


6. דו"ח ראשוני של שמאי הביטוח.

לאחר פגישה זו, שמאי הביטוח יגיש לחברת הביטוח חוות דעת מקדמית ובה אומדן משוער ולא סופי של הנזקים..

בחוות דעת זו, הוא עשוי להמליץ לחברת הביטוח למנות חוקר שריפות לצורך בדיקת נסיבות התלקחות האש, ולקבוע אם סכום הביטוח שלכם מספיק; במידה וסכום הביטוח נמוך, אתם צפויים להיתקל בבעיה של תת ביטוח ולקבל פיצויים נמוכים מגובה הנזקים.


7. מהנדס בניין

מהנדס בניין יבדוק את יציבות המבנה וסכנות אחרות הנשקפות מהאירוע ויספק כתב כמויות ודוח מפורט לביצוע עבודות השיקום.


8. עבודות חירום.

לעיתים לאחר אירוע אש מגיעים בעלי מקצוע לבצע עבודות חירום (למשל, עבודות תשתית, פנוי פסולת רעילה, סגירה של האתר ומניעת כניסה של זרים מחשש של קריסת המבנה וכד')

זכרו: ייתכן שהמבטחים שלכם לא יסכימו לשלם עבור עבודה זו עד שיקבלו אחריות בגין תביעכם.


9. תביעת נזקי תכולה

באחריותכם להעביר תביעה כספית מפורטת ומדויקת לנזקי התכולה . התביעה תכלול רשימה של פריטי תכולה שניזוקו באירוע ואת עלויות החלפתם בפריטים שווי ערך או שיקומם (במידה והם ניתנים לשיקום).

הערכת שמאי הביטוח עשויה להוציא פריטים מכלל כיסוי או לקבוע תקרת כיסוי לפריטים מסוימים, (כגון אוסף בולים, פרטי אומנות וכד'), או לקבוע כי פריטים מסוימים יפוצו על בסיס 'ערך שיפוי' (שווים של הפריטים כמשומשים), אם אתם טוענים לפריטים בעלי מפרט גבוה, כגון פרטי מעצבים או ציוד אלקטרוני מתוחכם, תצטרכו לספק הוכחות.

חשוב לציין כי ניתן להסדיר תביעות תכולה על ידי קבלת טובין חלופיים, מזומן או שילוב של השניים.


10. נזקים נוספים שנגרמו מהאירוע .

עליכם להגיש תביעה כספית עבור הוצאות חירום שנבעו ישירות מאירוע השריפה, כגון לינה זמנית בבית מלון, הפסד הכנסות, או כל הוצאה נוספת.


11. מגורים חלופיים.

יתכן ותצטרכו למצוא מגורים זמניים ארוכי טווח עד לסיום עבודות השיקום

חשוב שתבחרו מקום קרוב לביתכם או בסביבה מוכרת, המתאים לצרכיכם ומוקף חברים ומשפחה.


12. משא ומתן עם שמאי הביטוח על גובה הפיצויים.

בשלב זה חשוב לקיים פגישה נוספת עם שמאי הביטוח ולדון בה על מרכיבי הפיצויים וביניהם

· נזקי מבנה

· נזקי תכולה

· מגורים חליפיים, הפסד שכ"ד והוצאות שונות.

משא ומתן זה מהווה שלב מכריע נוסף בהליך התביעה. הידע והניסיון של חברתנו בהערכת מלוא הנזקים וניהול תביעות הביטוח עושים הבדל עצום לאורך כל המשא ומתן.


13. בחירת קבלן לפרויקט שיקום הבית.

פרויקט שיקום הבית הכולל כתב כמויות מפורט יוצא למכרז ויועבר למספר קבלנים שונים, ובסופו של המכרז יקבע התקציב של הפרויקט וימונה הקבלן המבצע

זכרו, זהו ביתכם – אל תתפשרו על קבלנים שאינכם סומכים עליהם. אתם רשאים לבחור את הקבלנים שישקמו את ביתכם בתנאי שהם הגישו הצעת מחיר מפורטת, הם מתאימים לבצע את העבודות ועלויותיהם סבירות.


14. עבודות לשיקום הבית

שיקום הבית עשוי להמשך משבועות בודדים ועד למספר חודשים, בהתאם לגובה הנזקים ומורכבות פרויקט השיקום. חשוב שתדעו כי אינכם צריכים להחזיר את הבית למצב שבו הוא היה בדיוק לפני האירוע, זוהי הזדמנות טובה לנהל משא ומתן עם הקבלן ולבצע שינויים שלא יחרגו בהרבה ממסגרת תקציב שאושרה לפרויקט.


15. הגשת תביעה סופית

בשלב זה מגישים את כל המסמכי הקשורים לתביעה , חשבוניות עבור שיקום הנזקים למבנה, חשבונית רכישה עבור פרטי תכולה, קבלות עבור דיור חלופי והוצאות נוספות וכו'..

חשוב לארגן תיק תביעה מסודר ולשמור בו תמונות וסרטונים המתעדים את הנזקים מייד לאחר האירוע ואת עבודות השיקום, העתקים של מפרטי העבודה / הצעות המחיר מקבלני השיקום והעתקים של חשבוניות / קבלות של כל ההוצאות שנגרמו כתוצאה מהאירוע.


לסיכום

אסונות הנגרמים כתוצאה מאש מצריכים התערבות של צוותים מקצועיים ומומחים וכל ניסיון לנהל את תביעת הביטוח בעצמכם יכול להשפיע על תביעתכם במיוחד אם אינכם יודעים מה לחפש או איזה ראיות לספק.

מכיוון שכך, ישנה חשיבות מכרעת למינוי שמאי פרטי כבר בשלב מוקדם כדי שיבחן, יתעד ויאמוד את הנזקים טרם העבודות ובמהלכן, ייתן הנחיות להמשך הטיפול באירוע, ינהל את האירוע בשיתוף כל הגורמים המעורבים ויפחית לכם את הדאגות ואת נטל הטיפול בתביעה.

בהיותנו שמאי רכוש מוסמכים עם ניסיון רב שנים בהערכת אובדן רכוש לחברות ביטוח, אנו יודעים לנהל את התביעה מול כל הגורמים המוסמכים, כך שתוכלו לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לכם.


 

בכל מקרה של פגיעה ברכושכם פנו אלינו לייעוץ ללא התחייבות

טל' 02-5322020, 058-5554343

 








bottom of page