top of page

פרצו לי לבית - מה לעשות?


למרבה הצער פריצה וגניבה הם איום ממשי לכל משק בית, אירוע פריצה מלווה בהתמודדות עם הנזקים שהותירו הגנבים, אך מעבר לכך סובלים מאובדן רכוש בעל ערך רגשי רב, וממצוקה נפשית וחוסר ביטחון מעצם כך שזר הצליח לחדור למקום הפרטי והאישי ביותר.

במאמר זה ניתן המלצות כיצד לפעול בעת גילוי הפריצה:

1. הישמרו על נפשותיכם

שבתם חזרה לבית וגילתם שהוא נפרץ? הישמרו על נפשותיכם, התרחקו מהבית, דווחו מייד למשטרה, ובמידת האפשר העזרו בשכנים עד לבואם של השוטרים. במידה וגילתם את הפריצה לאחר כניסתכם לבית יש להתעשת במהירות, לצאת חזרה באותה הדרך ולדווח למשטרה.

חשוב מאוד להישאר מחוץ לבית, ובכך להימנע מעימות אפשרי עם הפורצים/הגנבים העשויים להימצא בביתכם ולהיות חמושים.


2. אל תגעו בדבר

במידה וכבר נכנסתם לבית וגילתם את הפריצה בשלב מתקדם לשהייתכם בבית, "בשלב מאוחר" כשאין סכנה חזותית, חשוב לא לגעת בדבר ולגרום בכך לטשטוש עדויות. בבואם, חוקרי המשטרה ממחלקת זיהוי פלילי (מז"פ) מבצעים סריקות ודגימות לגילוי ממצאים חשודים ופורנזיים (כגון: טביעות אצבעות בפתחי הדלתות והחלונות, סימני נעליים ברצפה, חיפוש כלים או חפצים שהותירו הגנבים בעת מנוסתם). במהלך בדיקתם תיגבה מכם עדות ותתושאלו גם על החוסרים, ובבתים שבהם מותקנות מצלמות אבטחה יילקח החומר המוסרט וישמש כראיות לצורכי החקירה. בסיום חקירת השוטרים יש לדאוג לקבל אישור הגשת תלונה.

אם ברשותכם ביטוח תכולה ובוצעה הערכה לרכוש (סקר) בביתכם, הציגו אותה וחשבוניות ששמרתם לשוטרים. בתום הבדיקה תקבלו מספר אירוע/תיק, באמצעותו תוכלו להתעדכן בחקירה


3. תתעדו את האירוע ועדכנו את גורמי הביטוח

מייד לאחר הדיווח למשטרה יש לעדכן את הסוכן או את חברת הביטוח, ורצוי להמתין לבואו של שמאי רכוש לפני החזרת הבית לקדמותו ומחיקת כל זכר לאירוע הטראומטי. בכל מקרה, מעבר לעבודת אנשי המשטרה כאמור לעיל, יש לדאוג לתעד את סימני הפריצה, את מסלולם של הגנבים ואת הנזקים שהותירו. יש להעביר לשמאי אישור הגשת התלונה ורשימה מפורטת של הפריטים החסרים ושווים הכספי. לשם כך חפשו חשבוניות או תימוכין לפריטים, שכן מסמכים אלה נדרשים לצורך הכנת חוות דעת מקצועית. במפגש זה על השמאי להעביר לכם "המלצות מיגון" להקטנת סיכוני הפריצה עתידיים; המלצה זו כלולה בתחמי אחריותו


4. הוסיפו אמצעי מיגון

הגנבים מנצלים את הדרך הקלה והמהירה ביותר לחדור לבית, ויתכן מאוד שביתכם ותנועותיכם היו במעקב. במקרים רבים הגנבים חודרים לבית באמצעות פריצה אלימה: חותכים את הסורגים, פורצים את מנעול הדלת או הסורג, מרימים את התריס בכוח, מנטרלים את מערכת האזעקה וכדומה. אך ישנם מקרים בהם הגנבים חודרים לתוך הבית ללא השארת סימנים באמצעות אחת משתי הדרכים הבאות: מפתח מאסטר/ תואם/ משוכפל או דרך אחד הפתחים שנותר פתוח. לאחר בדיקת המשטרה ודיווח לחברת הביטוח, מעבר לתיקונים ולהחלפת מנגנון נעילת הדלת, החזרה לחיים רגילים מצריכה שיפור מיידי של מערכות המיגון הקיימות בהתאם להמלצת השמאי.

לצורך יישום המלצותיו מומלץ להיעזר בחברות או מומחים למערכות אבטחה. ישנם מספר רב של חברות אבטחה שמציעות מערכות אזעקה, מצלמות, כספות ואמצעים נוספים למיגון הבית, אך שום דבר מהם לא יחליף חשיבה יצירתית לשמירה על הפריטים היקרים.

כפי שהוזכר לעיל, חשוב לתעד את נזקי הפריצה טרם תיקונם. תיקון נזקים ללא תיעוד מלא או בדיקת שמאי עשוי למנוע או להפחית את פיצויים



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page